بدون اغراق خیره کننده ترین منظره طبیعی که یک انسان میتواند آنرا تماشا کند، شفق قطبی است که در اثر برخی فعالیت های طبیعی خارج از جو زمین رخ خواهد داد. این پدیده طبیعی در زمان و مکان های خاصی قابل رویت و تماشا هستند که به خودی خود جاذبه گردشگری کثیری برای کشور ها ایجاد میکنند.

شفق قطبی چیست؟

ارتباط بین خورشید و زمین به حدی پیچیده است که در این مطلب نمیتوان جزئیات این ارتباط و مسیر ایجاد یا شکل گیری شفق های قطبی را بصورت دقیق و با جزئیات بیان کرد.

اما بطور خلاصه، گاز های بسیار پر حرارت و داغی که اطراف خورشید را پوشانده اند و به آنها تاج خورشید گفته میشود، روزنه هایی دارند که گاها ذره های باردار اصلی خورشید از این روزنه ها به سمت بیرون پرتاب میشوند.

تور مسکو و مورمانسک

این ذرات با سرعتی بیش از 72 میلیون کیلومتر در ساعت به سمت زمین حرکت کرده و پس از 2 الی 3 روز به زمین میرسند اما به دلیل وجود میدان مغناطیسی، به زمین برخورد نمیکنند که اگر این میدان وجود نداشت و این برخورد اتفاق میافتاد، کره زمین در کمتر از لحظه ای نابود میشد.

برخورد این طوفان خورشیدی با میدان مغناطیسی زمین، باعث هدایت این باد ها به سمت قطب های شمال و جنوب میشود که در نتیجه این برخورد و تغییر مسیر، نوعی انرژی آزاد میشود که بصورت نور های رنگارنگ برای ما قابل مشاهده هستند. این واقعه طبیعی در فاصله 1000 کیلومتری زمین اتفاق میافتد و هر چقدر باد خورشیدی اولیه شدیدتر باشد، نور ها وضوح بیشتری خواهند داشت.

شفق قطبی در کدام کشور ها ایجاد میشود؟

شفق قطبی منحصر به منطقه یا کشور خاصی نیست و در سراسر زمین ایجاد میشود، اما به دلیل کشیده شدن به سمت قطب های شمال و جنوب، بیشتر در کشور هایی که نزدیکترین موقعیت را به قطب دارند قابل مشاهده میباشد.

شفق قطبی

کشور هایی مثل کانادا، نروژ، سوئد، آلاسکا، روسیه و فندلاند در قسمت های شمالی و کشور ایسلند بصورت کامل این پدیده را شاهد خواهند بود. البته که شمال انگلستان و اسکاتلند نیز تا حدی میتوانند تحت تاثیر این شفق های خورشیدی قرار بگیرند.

بهترین منطقه برای مشاهده شفق های قطبی

همانطور که گفته شد در اکثر کشور های نزدیک به قطب های شمال و جنوب امکان مشاهده شفق های قطبی وجود دارد که کشور های مطرح را نام بردیم. اما همین کشور ها نیز مناطقی دارند که نسبت به سایر مناطق، نزدیکی بیشتری به آسمان داشته و به دلیل بکر بودن قابلیت رویت شفق قطبی آسان تر و جذاب تر میباشد.

اگر تور شفق قطبی روسیه را انتخاب کنید قطعا لیدر شما بهترین راهنمایی و مناسب ترین لوکیشن را برایتان انتخاب خواهد کرد.

بهترین زمان برای دیدن شفق قطبی

شفق قطبی زمان خاصی ندارد و تمام روز های سایت بصورت 24 ساعته در حال ایجاد و اتفاق افتادن هستند اما همیشه نمتوان آنها را با چشم غیر مسلح دید.

ماه های نوامبر تا فوریه بهترین زمان برای مشاهده این شفق هاست، چرا که آسمان تاریک ترین حالت خود را داشته و شب ها طولانی تر هستند

از سپتامبر تا آپریل نیز آسمان تاریک بوده و مشاهده شفق های قطبی ساده تر است. سایر ماه ها به دلیل پر نور تر بودن خورشید و درخشان بودن ماه، این شفق ها به سختی دیده میشوند و شاید اصلا دیده نشوند.